الطريق الي كندا

كل ما تريد معرفته

لماذا الطريق الي كندا

شاطر

Admin
    Admin

لماذا الطريق الي كندا

مُساهمة  Admin في الخميس فبراير 11, 2010 3:07 pm

العضو الكريم تحية طيبة وبعد ،
    مرحباً بك في منتديات الطريق الي كندا

فكرة انشاء هذا المنتدي تمت بعد ملاحظة تشتيت الجهود علي ساحة المنتديات المختلفة, و رؤية الراغب في الهجرة الي كندا كمواطن درجة ثانية في تلك المنتديات .
    و بدون ذكر اسماء منتديات و مشرفين بها جعلوا من طرح سؤال حول الهجرة حسنة يمنون بها علينا, لذا قررنا اقامة هذا المنتدي الذي سيتخصص فقط في اي معلومة تخص كندا فقط

و نحن ان كنا نشكر القائمين علي تلك المنتديات علي استضافتهم لنا كل تلك الفترة و لكن حان الوقت بالفعل لنستقل بذواتنا بدون اضطرارنا في المشاركة في مواضيع لا تهمنا فقط لأثبات جدارتنا في التواجد معهم .

أصدقاؤنا الأعزاء الراغبين في الهجرة الي كندا , مرحبآ بكم في منتداكم و ننتظر ان تثروه جميعآ بتجاربكم
    هنا لن تجدوا أي تأفف من تكرار نفس الأسئلة بل سنحاول الرد عليها جميعآ مهما كانت بساطتها او صعوبتها.

The Boss

رد: لماذا الطريق الي كندا

مُساهمة  The Boss في الخميس فبراير 11, 2010 3:12 pm

,والله و عملتها يا كنج, عفارم عليك

اخيرآ الواحد ياخد راحته في البيت الجديدزو بما اني اول واحد فانا حآخد الأوضة البحري و ليك عليا يا سيدي زي ما وعدتك امسكلك تورونتو و حواريها

يا سلاااام يا ولاد الواحد حيشم نفسه أخيرآ

cheers bounce

تهاني

رد: لماذا الطريق الي كندا

مُساهمة  تهاني في الجمعة فبراير 12, 2010 1:01 pm

انا بقي يكفيني بس اني حخلص من القنعرة الكدابة اللي بشوفها كل يوم هناك , و كفاية اني اشوف المجموعة الحلوة دي علشان اتأكد ان المكان ده حيبقي اكبر مندي عالنت.

Bonsoir tous le monde

pearl

جزاكم الله خيرا على المنتدى ده

مُساهمة  pearl في السبت أغسطس 14, 2010 11:36 am

جميل جدا وجود ناس زيكم بتحب تساعد ربنا يكرمكم
    Razz

المهاجر

رجالة

مُساهمة  المهاجر في الثلاثاء أغسطس 17, 2010 4:46 pm

عملتوها يا وحوش ...انا نفسي نتفاعل بجد في الموقع انا مثلا طبيب مصري مقيم بالسعودية راتبي جيد مش وحش بس نفسي حد يشجعني اروح كندا ..واعرف ظروفي ايه لو رحت هناك وهعيش الزاي والتجربة تستاهل التضحية ولا لا؟ خاصة اني عندي اسرة ومصاريف

amel

استفسارات لمضوع الهجرة و العمل بكندا

مُساهمة  amel في الإثنين أغسطس 23, 2010 6:57 am

السلام عليكم
    انا عجبتني الصفحة كتير اوي لان حسيت انو الردود مفيدة جدا و بجد مشكوريين جدا
    انا عندي شويةاستفسارات
    انا عايزة اهاجر لكندا واشتغل هناك
    بس عندي شهادة البكلاريوس بتاعت الطب و سنة اشتغلت فيها الامتيار و سنة واحدة خبرة في الجراحة
    مع العلم اني مش متجوزة بس مخطوبة و خطيبي دكتور و عندو بكلاريوس وعمل الامتياز زيي و نحنة ما نقدرش نتجوز دلوقتي لاسباب كتيرة
    وانا عملت الايلتس و جبت سكور 7 من 9 ... بس الفرنسي انا مبعرفش فية اي حاجة للاسف
    و ما سافرتش كندا من قبل و معنديش قرايب هناك
    و مش عارفة يعني الواحد يبدا بايه ... و بالمعلومات الي فوق دي ممكن اهاجر انا و خطيبي ولا لا
    ولو ممكن ... الفلوس الي بحتاجها كام عشان موضوع الهجرة و الامتحانات للمعادلة كلها
    وفي سؤال رابع معليش غلست عليكم بكترة الاسئلة.. بحسب خبرتك لحدي ما الواحد يتخصص و يشتغل ممكن تاخد معاة كام سنة
    و بجد مشكورين جدا على المجهود دا انتو بتساعدو ناس كتيرين جزاكم الله خيرا

الوقت/التاريخ الآن هو الأحد ديسمبر 04, 2016 7:25 pm